Året.

När jag satt med bilderna till bildspelet i tidigare inlägg kom allt tillbaka. De där känslorna som jag inte kunde ta på när jag kände dem. Det känns som om 10 år har gått sedan vi gick runt med en syrgastub på ryggen, men känslorna jag kände är precis så nära som då. Det räcker alltså med att titta på en bild.

Jag minns när vi precis hade kommit hem, hur vi på något sätt försökte lura oss själva att vi skulle få vara kvar där i lugnet. Lugnet infann sig aldrig. Jag försökte städa bort min ångest, alla problem. Jag dammsög i ren desperation efter en väg ut. Jag fungerar så. Är det rörigt inuti ska det vara rent på ytan. Aldrig har det varit sådan ordning i vårt hem som då. Jag lyfte möbler, tog ut mattor och knätorkade våra golv. Under tiden fanns Molly som en sovande prinsessa i bakgrunden, tyst, trött och väldigt sjuk. Det där sista var ingen av oss medvetna om, inte allvaret, för jag dammade, Mollys pappa vände inåt.

En vecka var vi hemma. Till slut gick det  inte mer, vi var tvungna att se klart på varför en bebis ligger tyst när hon är vaken, varför hon sov nästintill dygnet runt, varför hon inte orkade äta. Jag var en dag från väggen skulle jag tro, min dotter vill jag inte ens tänka på vad hon var nära.

När vi kom upp till Neonatalen talades det om att lägga Molly i respirator, det var allvarligt, jag bröt ihop. Men ändå kan jag känna att det var där lugnet infann sig. Acceptansen i det som komma skulle. Min dotter var sjuk, och det fanns inget jag kunde göra. Det där lugnet i stormen. Den där första natten inlagda sov jag som en stock. Molly låg på IVA-sal med allt möjligt inkopplat för att hålla henne vid liv. Jag sov. Jag slår inte på mig själv för det, jag vet att kroppen måste vila. Jag tycker det är bra att vi har en sådan funktion. Vem skulle annars överleva som förälder?

One response

Kommentera

