När det inte händer.

special-BB var vi instängda, avstängda och blockerade. Ibland kom det över mig, att allt inte var som det skulle, och då gick jag in på toaletten och grät med kranen på. Jag kunde inte gråta inför främmande människor då, det fick jag lära mig under resan.

Det var overkligt, livet. Molls fick tillmatning från kopp, mina amningsförsök var misslyckade, om detta orkade jag inte bry mig. Vad jag längtade efter var en tumme och ett pekfinger mot varandra som kunde knäppa bort denna mardröm. Någon som tände lampan i taket och lät oss börja om från början. Göra om, göra rätt.

Molls undersöktes grundligt. Ultraljud på ultraljud. Blodprov på blodprov. De hävdade att njurarna var små, att hjärtat var fullt av hål, att hennes utseende var avvikande. Avvikande. Vad jag hatade, och hatar, denna benämning. Lågt sittande öron, brett mellan bröstvårtor, krokiga lillfingrar, brett mellan ögon, liten mun, microcefali,…… Allt jag såg var min lilla bebisflicka, vackrare än någon, och jag undrade om någon annan någonsin skulle se det fina med henne. För det låg en rädsla där, att hon egentligen inte alls var vacker, att det bara var något mina mammaögon ljög om. Och jag slog på mig själv, för vad spelar utseende för roll? Men det gjorde det, det gör det, för om man är avvikande blir man ovanlig blir man pekad på blir man inte sedd för något annat.

Hjärtat var Molls största problem. Vi insåg inte alls allvaret, vi fick säkerligen information om felen, men vi tog inte in något. Vi ville åka hem, och det fick vi. I 4 dagar låg vi på special-BB, efter att de kollat Molls saturation och värden åkte vi hemåt. Kopplade till hemvårdsteam och med återbesök bokade, såklart.

2 responses

Kommentera

