Makten tar guld.

Jag vaknade morgonen efter i panik. Levde hon? De skulle väl ha väckt mig om något hänt? Jag skyndade på med kläderna och rusade nedför korridoren in till IVA-salen..och där låg hon, min tjej. Hennes ansikte gömde sig bakom en CPAP, och ovanför henne fanns en skärm där de bevakade hjärtslag, saturation och något annat jag inte riktigt förstod. Natten hade varit bra.

Jag vet inte hur jag ska förklara känslan av att vara där. Det var overkligt, det händer ju aldrig en själv, inte sitt barn. Jag lärde mig att sondmata, hur många hjärtslag per minut som var normalt för Molls, hur hon vred sig när hon lagt på sig för mycket vätska, att manövrera varenda liten maskin kopplad till min dotter. Allt fokus lade jag på det som gick att ta på, men inte känslan, inte då. Jag gick ur mig själv för att hålla kvar livet.

Vi fick namn på hjärtfelen. ASD, VSD och PDA. Då kunde de inte veta säkert att det inte var ytterligare fel, de misstänkte att något mer fanns på aortan, såhär i efterhand vet vi att det inte var mer. Jag läste allt som fanns att läsa om Molls hjärtfel, statistiken såg bra ut, men inte utan operation. Läkarna i Linköping hade hela tiden telefonkontakt med Lundfolket som ville avvakta med OP. Helst skulle Molls väga 5 kg innan. Hon vägde knappt 3 kg då och det hon gick upp var oftast bara vätska. Jag frågade hur länge det kunde tänkas ta innan hon skulle nå 5 kg..de tittade på mig, lade huvudet på sned och sa att de inte kunde veta.

Maktlösheten. Där kom den in på en första plats.

I tre veckor låg vi på neonatalen. Till slut sa vi ifrån. Det de gjorde där kunde vi lika gärna göra hemma. Lundfolket velade och vi insåg snart att de inte tänkte utföra operation i det läget. Vi åkte hem. Med mediciner, sondmat, syrgas, och en trasig liten bebis.

Kommentera

