Undra.

När Molls var 4 månader och allt var rätt så nytt så mötte jag en gammal klasskompis. Jag var ensam vid tillfället men berättade för henne att jag blivit mamma igen. Hon hade också en ny liten tjej på några månader. Hon frågade hur allt hade gått och ni vet..det vanliga. Jag sa ju som det var såklart. Det första hon sa var;

– Oj. Men syns det på henne?

Jag svarade att jag inte visste för jag hade ju mina mammaögon.

Såhär i efterhand har jag funderat mycket på det. Varför var det det viktigaste för henne? Hur Molls såg ut. Om någon skulle fråga mig idag om det syns på Molls att hon har en kromosomavvikelse skulle jag nog fråga tillbaka varför det är relevant.

Vad är det som gör att människor är så rädda för ett avvikande utseende? Jag märker ju det ibland. På stan, i affären, på promenaden..när Molls har sina grejer för sig. Hur människor tittar, och försöker dölja att de tittar.

Är det så farligt om någon går utanför normen?

Detta är inte menat som kritik, jag bara ställer frågan. Vad är ni så rädda för?

Här har vi min moster. Hon är inte rädd för Molls.. 🙂

EwaoM

3 responses

  1. Tyvärr är det nog så att många är rädda för det som inte följer normerna. Man ska se ”rätt” ut, göra ”rätt” saker osv.
    Olikheter skrämmer. Tycker man märker det så ofta. Människor drar sig undan eller tittar konstigt.

    Ibland har jag känt mig som något av en ambassadör, som har till uppgift att visa att Emjl inte är farlig. Att få människor vi möter att se Emil som den han är och att inte vara rädda för det som är annorlunda utan istället se det fina i att alla inte är lika

    • Just så. För det är ju fint, vackert. Jag har aldrig lärt mig eller fått så mycket av en människa som av Molls.

      Hon lär mig varje dag, och hon har gjort mig till en bättre medmänniska. Tänk om fler kunde få upptäcka det!

Kommentera

