Nu så..

Idag ringde de från förskolan och den 2 februari ska vi ha möte! Molls ska börja på dagis! Jag tror att det kommer att bli fantastiskt bra för henne. Jag fick frågan om jag trodde att en resurs kommer att behövas, och nej, det tror jag ju inte…det vet jag. Allt det där får vi ju ta på mötet dock. Målet är allafall en 4 timmar om dagen sådär, lite lagom.

Hur gör man med hjälpmedel och så? Släpar man sånt fram och tillbaka? Jag tänker på matpump, stol och diverse…..

I helgen åker jag till Stockholm (igen). Vi var ju där på annandagen, jag och Isa, och såg på Amy Diamond och lyxade på hotell. Tanken var ju att min mor skulle följt med, men en blodpropp i armen satte käppar i hjulet. Nu testar vi igen, fast denna gång får inte Isa följa med. Nu blir det egentid och tråkiga vuxennöjen istället. Det tycker jag låter bra.

Molls fortsätter att kämpa med pallen till hjälp, hon är så duktig så.

Häromdagen klappade hon händerna OCH vinkade…fast inte åt mig.

Hon är förundrad över de där små händerna..tror jag det..så fina som de är.

Allt är gott.

Fast den 25:e ska vi till dysfagiteamet (mat-träningsteamet). Då kanske inte allt är så gott längre. Men det tar vi då….

På bilden här bredvid lär Molls mig hur man bäst gör en handprutt. Alltså; det ultimata är att helt enkelt vända på handen och blåsa allt vad du har…. Gärna med ett litet flin på läpparna…. 🙂

7 responses

  1. Kul, att läsa om lilla Molly!!! O du.. fundera på det där med resurs på dagis.. Det är guld värt, o ni kan lugnt känna att Mollys behov blir tillgodosedda.. En fråga, vet du när badträningen börjar igen:)?..
    Ha det bra..

  2. Vad roligt att läsa! Det kommer att bli jättebra på dagis. Jag brukar ju tänka att våra flickor ”följs åt” i utvecklingen. Se till så att habiliteringen etablerar en relation till förskolepersonalen, då fixar de allt som Molly behöver. Vi har fått all hjälp och alla hjälpmedel som vi behövt. Johanna har exempelvis en anpassad barnvagn på dagis, egen anpassad matstol, träningsmattor och bollar och en hel del annat. I dag frågade vi om hon också kunde få en gåstol, en sån som vi har fått till hemmet.

  3. Så kul för Molls att börja dagis! Vi har pandastol och gåstol både på dagis och hemma. Ståskal har vi bara på dagis. Matpumpen tar vi med oss, vilket resulterade i att maken fick cykla till dagis sent ikväll. Som tur var kunde personalen från en annan avd låsa upp. Annars hade det blivit en jobbig helg utan pump ;-).
    Kram

  4. Heléne o Malin: Tack för tips. Jag får ringa hab och fråga lite också. Gåstol har vi ju ingen fått därifrån, så en sådan skulle hon ju säkert kunna få och ha på dagis.

  5. Elliot går på ett resursdagis, dvs de har fyra personal till 12 barn varav 4 barn har behov av särskildt stöd. Det är verkligen guld värt för oss. Alla i personalen har vana av att arbeta med teckenspråk och hjälpmedel. Dagis har ett tätt samarbete med habliliteringen som ofta är på besök och ser till att alla aktuella hjälpmedel uppdateras. Vi är verkligen supernöjda med vårt dagis! De köpte till och med en likadan resesäng till Elliot som han sover i hemma för att han skulle känna sig trygg när han skolades in.
    Var inte rädd för att ställa krav, både du och Molls ska känna er trygga med dagis.
    Massa kramar!!

  6. Prinsmamman: Det där dagiset låter underbart! Jag tror inte att det finns resursdagis häromkring, synd, men det blir nog bra allafall. Och ställa krav ska jag försöka med! Det är inte min starkaste sida men måste jag så… Tack!

Kommentera

