pyttefrön vill också ha grejer..

Jag beklagade mig i kommentarer på en annan blogg häromdagen gällande hjälpmedel… Molls är ju i stort behov av all tänkbar hjälp men ändå har vi ”bara” fått matstol och ståskal. Av andra bloggare har jag ju lärt mig att det finns en hel del bra saker som kan gynna våra barn.

Så fort jag sett något intressant och frågat efter det har jag fått svaret att Molls är för liten. Alltså för kort. Eller för svag. Eller eller. Går det inte så går det inte, vi har ju fått acceptera det. Molls växer ju inte snabbare för att vi vill det.

Men…

Nästa onsdag kommer sjukgymnasten hem med en gåstol till Molls!

Vi har ju en gåstol men den är alldeles för tung för att Molls ska kunna orka förflytta sig med den. Habiliteringens är tydligen lättare. Tänk om hon kommer att kunna ”gå” runt i huset nu!!!! Jag hoppas ju inte för mycket, men lite hopp får jag lov att unna mig.

Hur lång måste man vara för habs hjälpmedel? Borde de inte ha grejer för pyttefrön? Molls är ca 80 cm.. är det extremt? Jag har ju ingen att jämföra med så jag vet inte alls.

 

6 responses

  1. Tyckte det var dåliga ursäkter man kan alltid testa och se om det funkar eller ej. Så har vi gjort. Om det är den gåstolen som jag tror det är så är den toppen bra. Den kom till dalig användning här hemma när neo hade den!

  2. Ja du, Skalis närmar sig 90 cm men har ju haft de flesta av sina hjälpmedel rätt så länge. Så det där med att hon skulle vara för liten, eller för kort, tror jag inte ett dugg på!
    Vad är det för gåstol ni ska få testa?
    Här måste man ibland också tjata och även tipsa om något som man skulle vilja ha, men vi har toppenbra team som alltid lyssnar och testar vad som passar Skalman bäst.
    Känns ju väldigt orättvist att det ska vara så olika!

  3. Jag kanske är för mesig…fast jag tycker ju inte det iofs.

    Gåstolen är en sådan där röd och blå sak som jag längtat efter när jag sett den runtomkring i alla bloggar. Jag frågade efter en sådan första gången för 1½ år sedan!

  4. Det brukar finnas hjälpmedel för alla längder. Dock kan den fysiska förmågan ”sätta stopp” för vissa saker. får du inget bra gehör ifrån er arbetsterapeut och sjukgymnast testa med att ringa direkt till hjälpmedelscenter och prata med den hjälpmedelskonsulent som har hand om barnhjälpmedel.

    • Tack för tipset!

      De bedömer nog olika från ställe till ställe och person. Molls fysiska förmåga är ju klart begränsad..men inte mer begränsad än hos andra jag sett med diverse hjälpmedel.

  5. Jag tror att din ”Pyttis” som kanske är betydligt större nu…kan gå i en Pacer gåstol. Ledsen om det inte är aktuellt längre men hittade din blogg först idag. Mer information om Pacer hittar du på MAYDAY AID hemsida.

Kommentera

