att landa.

En vecka har snart gått och vi vänjer oss vid varandra. Igår fick flickan äntligen ett namn. Tuva.

Allt gick bra kan man säga. Inte smärtfritt, men smidigt. Tänk hur lätt allt flyter på när allt är ”som det ska”. Inga bekymrade pannor och ledsna ryggar. Däremot var det inte utan drama dagen efter Tuvas ankomst.

Molls och Isa var hos Molls farmor och farfar. Jag sitter på BB och ammar då Isa ringer och säger: ”Mamma, mamma, Molly håller på att dö!”

Tänk er bilderna som snurrade framför mig då. Hur allt sugs in i ett svart hål. Och där står jag med en bebis vid bröstet och bara gapar.

Molls farmor hade ringt ambulans för rätt vad det var hade Molls blivit blå och tuppat av.

I dryga 10 minuter vet jag inte mer än så. Jag ringer sambo och skriker att han måste hitta Molls, att hon kommer i ambulans och att jag inte riktigt vet varför.

Sedan (efter vad som känns som en evighet) ringer han upp och säger att allt är lugnt. Det var slemmet igen. Hade förmodligen satt sig som en kork i halsen. Molls mår bra.

Nyförlöst har man ju som bekant lite extra hormoner som spelar runt i kroppen så under dagen bryter jag ihop ett par gånger till, tills jag äntligen får krama om en glad liten Molls.

Isa var alldeles knäckt efteråt. Hon var ju tyvärr tvungen att åka med i ambulansen eftersom farmor var ensam med ungarna. Stackars lilla tjej. Hon har varit ovanligt trött sedan dagen, tyst och funderat mycket. Det börjar lätta nu tror jag, igår åkte hon till sin pappa och det var kanske precis vad hon behövde. Hon tar på sig så mycket ansvar och oroar sig så mycket över Molls.

Vi är fina och friska nu hursomhelst. Lite kantstötta bara. Men tacksamma, återigen. Livet är fantastiskt jobbigt. Så är det. 🙂

4 responses

Kommentera

